söndag, juli 01, 2007

Harry Potter and the Philosopher's Stone

Det är förstås inte första gången jag läser Harry Potter and the Philosopher's Stone av J K Rowlings, utan snarare tredje. Men eftersom det snart kommer ut en ny Harry Potter, den sjunde och sista, så tänkte jag att jag skulle läsa om alla Harry Potter-böckerna innan dess.

Jag antar att de flesta redan känner till handlingen i den här boken, men om det inte gör det så kan jag berätta att den handlar om Harry Potter, som är föräldralös och bor hos sin mosters elaka familj. När han fyller elva år får han veta att han egentligen är trollkarl och har kommit in på en av de finaste skolorna för häxkonst och trolleri. Han börjar på skolan och får lära sig en massa nu saker om en för honom helt ny värld. Men han får också lära sig om sitt eget förflutna, t ex sanningen om hur hans föräldrar dog och om det blixtformade ärret han har i pannan. Han inser också att han, och alla andra svävar i fara.

Det var ganska länge sedan jag läste den här boken första gången, då på svenska. Jag tyckte inta att det egentligen var något speciellt med den förutom att den var en relativt trevlig liten barnbok. Men efter att några år senare läsa den på engelska förändrade helt min syn på den. Detta är helt klart en bok som man tjänar på att läsa på originalspråk. Den är bra, men enkelt skriven, så de flesta borde klara av att läsa den på engelska. Eftersom jag är väldigt intresserad av mytologi och klassiska språk så tycker jag att det är väldigt kul med namnen och ordlekarna i boken.

Naturligtvis har jag också sett filmen som bygger på boken (flera gånger) och jag tycker att också den är mycket bra. Nu när jag har läst om boken inser jag hur väl filmen stämmer överens med boken, vilket är väldigt ovanligt. För det mesta brukar ju filmen vara sämre, men i det här fallet skulle jag vilja påstå att de är lika bra, i alla fall nästan. Det är förstås vissa saker i boken som inte finns med i filmen, men det allra mesta är med.

Jag har läst alla de sex böcker som har kommit hittills och om jag jämför denna med dem som den dock inte alls lika bra som de senare, men är ändå en väldigt bra bok. Och allra bäst är den, och alla de andra, på engelska.


Inga kommentarer: