tisdag, juli 24, 2007

Harry Potter and the Order of the Phoenix

Den femte boken i Harry Potter-serien heter Harry Potter and the Order of the Phoenix. I den förnekar Ministry of Magic att Voldemort har kommit tillbka och ministern är rädd för att Dumbledore är ute efter hans jobb. Dumbledore och en massa andra bildar därför en motståndsrörelse för att förhindra att Voldemort kan komma tillbaka med full styrka, Fenixordern. På Hogwarts har eleverna som vanligt fått en ny lärare i Defense Against the Dark Arts, Dolores Umbridge från ministeriet. Hon vägrar låta eleverna utföra praktisk magi på hennes lektioner, så de som tror på Harry och Dumbledore när de säger att Voldemort är tillbaka bildar en klubb där de tränar på Defense Against the Dark Arts, med Harry som lärare. Det visar sig också att samhörigheten mellan Harry och lord Voldemort har växt sig än starkare, vilket både kommer till nytta och hotar hans liv.

Detta är den längsta av Harry Potter-böckerna, mer än 800 sidor, och även den tillhör en av mina favoriter. Dolores Umbridge är lätt att avsky och jag gillar tanken med Dumbledores Army. Jag gillar Fred och Georges idéer för den skämtaffär som de planerar att starta. Det är ganska mycket humor och mer romantik än i de tidigare böckerna och det gillar jag.

Men jag tycker också att den inte är riktigt tillräckligt spännande. Visst, det är lite spänning, men efter Voildemorts återkomst i den förra boken hade jag väntat mig lite mer av den här boken. Jag uppskattar fortfarande att Rowlings vågar låta viktiga personer dö (och i denna är det en ännu viktigare person som dör), men var hon tvungen att ta livet av en av mina favoritkaraktärer?

Jag såg filmen som bygger på den här boken samma dag som jag läste ut den och det kanske var ett misstag. Jag hade förstås väntat mig att mycket skulle vara borttaget i filmen, eftersom boken är så lång, men jag tyckte ändå att de hade tagit bort för mycket och i vissa fall också fel saker. Och trots att de tagit bort mycket kändes filmen stressig för att de ville visa så mycket som möjligt av vad som kan komma att få betydelse i fortsättningen. Enligt min mening så var den här filmen den sämsta hittills, men trots det så var den faktiskt inte dålig. Har man inte läst boken skulle man kanske till och med tycka att den var riktigt bra.

Inga kommentarer: