onsdag, juli 18, 2007

Harry Potter and the Goblet of Fire

Så har jag återgått till Harry Potter-böckerna och turen har nu kommit till den fjärde boken, Harry Potter and the Goblet of Fire. I den åker Harry och hans vänner Ron och Hermione till Quidditch-världscupen under sommarlovet och där händer det en del saker som tyder på att Voldemort fortfarande har anhängare. Väl tillbaka på Hogwarts får de reda på att en tävling ska hållas på skolan och trots att Harry är alldeles för ung så väljer den flammande bägaren ut honom som en av kämparna. Det verkar som att någon är ute efter Harrys liv.

Detta är en av mina favoriter bland Harry Potter-böckerna. Kanske för att det inte är några Quiddich-matcher; så totalt ointresserad av sport är jag att inte ens ett fiktivt spel med kvastar och tre sorters bollar intresserar mig. Det börjar också bli lite mer romantik i den här boken, vilket jag tycker lyfter den lite grann.

Den är också rätt spännande med de uppdrag som kämparna i Tri-Wizard Tournament får. Och den blir ju inte mindre spännande av att lord Voldemort får tillbaka sin kroppsliga form i slutet av boken och att Harry får möta honom ansikte mot ansikte för första (men naturligtvis inte sista) gången.

Jag gillar också att J K Rowlings vågar låta någon med en relativt viktig roll dö. Det är klart att det är hemskt (jag erkänner, jag grät), men jag tror också att det är bra att inte försköna allting för att skydda barnen som läser/ser filmen. I verkligheten dör viktiga personer, så varför inte också i fiktionen?

Filmen som bygger på boken är också väldigt bra. Den är inte lika trogen boken som de övriga filmerna har varit, men det beror antagligen på att den här är lite längre än de andra. Men
jag tycker att de lyckas riktigt bra. En del ser inte riktigt ut som jag hade föreställt mig när jag läste boken, t ex Madame Maxime och Fleur Delacour, som ju enligt boken skulle vara otroligt vacker; jag tyckte inte att skådespelaren var tillräckligt vacker. Men jag inser ju också hur svårt det är att hitta den perfekta skådespelaren till en sådan roll. Men Mad-Eye Moody i filmen ser ut nästan precis som jag föreställde mig honom.

Inga kommentarer: