onsdag, maj 30, 2007

Fettpärlan

Guy de Maupassants Fettpärlan är en kort roman, eller lång novell, som handlar om ett ett sällskap som befinner sig på flykt från Rouen på grund av det fransk-tyska kriget 1870-1871. I sällskapet finns tre välbärgade äkta par, två nunnor, en ölälskande revolutionär och så Fettpärlan, en av Rouens populäraste prostituerade. På resan stöter de på förhinder i form av en tysk officer som vill ligga med Fettpärlan, som inte vill ligga med en fiende. Han låter dem dock inte resa vidare förrän hon gjort som han vill. Av de andra blir till slut Fettpärlan övertalad att göra honom till viljes och när hon gör det blir hon mycket illa behandlad av de övriga i sällskapet.

Några utdrag ur romanen:
Egentligen är det vedervärdigt att hålla på och slå ihjäl folk, antingen de sen är preussare, engelsmän, polacker eller fransmän, inte sant? - Om man tar hämnd på någon som har handlat orätt mot en, så är det fel, eftersom det är straffbart, men när våra pojkar blir jagade och utrotade som villebråd, då skulle det alltså vara rätt, eftersom det ger medalj åt den som förstör mest?

Just som man skulle slå sig ner vid matbordet, uppenbarade sig herr Follenvie på nytt och sade med sin skrovliga röst:
- Den preussiske officern låter fråga, om fröken Elisabeth Rousset inte har ändrat sig ännu.
Fettpärlan stod där alldeles blek; plötsligt blev hon blossande röd och var så nära att kvävas av vrede, att hon inte kunde få fram ett enda ord. Till sist utbrast hon dock:
- Hälsa det där kräket, det där svinet, det där aset till preussare, att jag aldrig kommer att göra det. Aldrig, aldrig, aldrig, hör ni det!
Den tjocke värdshusvärden gick ut. De andra samlades kring Fettpärlan och bönföll henne att avslöja hemligheten med denna begäran. Först var hon ovillig, men snart rycktes hon med av raseriet.
- Vad han vill? Vad han vill? Han vill ligga med mig! skrek hon.

Vi ska väl inte behöva dö av ålderdomssvaghet här! utbrast fru Loiseau. Eftersom det där fnasket har till yrke att göra ”det där” med alla karlar, så tycker jag inte att hon har rättighet att neka den ene mer än den andre. Jag ska tala om för er att hon låg med vem som helst i Rouen, till och med med kuskar, ja, grevinnan, med landshövdingens kusk. Det vet jag säkert, för han köper vin hos oss. Och nu, när det gäller att hjälpa oss, börjar hon sjåpa sig, den slynan! Jag tycker för min del att officern har uppfört sig riktigt hyggligt. Han har kanske varit utan kvinnor en lång tid, och vi är ju tre stycken här som han utan tvivel skulle ha föredragit. Men han nöjer sig med den som tillhör alla. Han respekterar gifta kvinnor. Tänk på att det är han som är kommendant här. Han skulle bara behöva säga: "Jag vill!", och så kunde han våldta oss med hjälp av soldater.

Den här novellen skrevs 1880 och är Guy de Maupassants mest kända novell (han skrev ca 300) och den är mycket välskriven. Den är heller inte svår att läsa fast den skrevs för så länge sedan. Temat i den kan man också lätt känna igen sig i, även om tiderna är annorlunda idag. Jag tyckte väldigt mycket om den här berättelsen just för att den ger så mycket att tänka på. i alla fall hos mig väckte den en hel del upprörda känslor.

Inga kommentarer: