tisdag, maj 22, 2007

The remains of the day

The remains of the day av Kazuo Ishiguro läste jag också som en skoluppgift, men det kändes absolut inte så när jag läste den. Jag fastnade för den nästan med en gång och det var en njutning att läsa den.

Den handlar om Mr Stevens, som är butler på Darlington Hall. Han åker på en liten semesterresa och under denna resa minns han tillbaka på sin tid som butler på Darlington Hall. Mr Stevens är väldigt proper och korrekt och en mästare på att dölja sina känslor. Han är också mycket stolt över sitt arbete.

Romanen är mycket välskriven och jag älskade språket i den. Det lite högttravande språket passade så perfekt in på Mr Stevens och hjälper till att skapa en bild av hur han är som person. Hela romanen är skriven med ett underbart språk, så det är svårt att peka ut ett speciellt ställe så jag väljer ett slumpmässigt utdrag ur romanen:

I realize that if one looks at the matter objectively, one has to concede my father lacked various attributes one may normally expect in a great butler. But those same absent attributes, I would argue, are every time those of a superficial and decorative order, attributes that are attractive, no doubt, as icing on the cake, but are not pertaining to what is really essential. I refer to things such as good accent and command of language, general knowledge on wide-ranging topics such as falconing and newt-mating- attributes none of which my father could have boasted.

I stort sett hela romanen består av Mr Stevens minnen, d v s hans inre resa, och bara en mycket liten del om den verkliga resa han företar sig. Detta är också det intressanta med romanen. Man får veta att hans förre arbetsgivare, lord Darlington, var involverad i utrikespolitiken under andra världskriget och sympatiserade med nazisterna. Romanen innehåller också en kärlekshistoria, som snarare är antydd än bekräftad. Allt detta får man bitvis veta mer om genom Mr Stevens minnen och man vill hela tiden läsa vidare för att få veta mer om lord Darlington och hans affärer och om hur kärleken mellan Mr Stevens och Miss Kenton ska utveckla sig, även om man på den senare punkten redan från början vet lite om hur det kommer att gå.

Jag verkligen älskade den här romanen och jag är helt säker på att jag kommer att läsa om den någon gång. Jag kommer också att läsa mer av den här författaren, även om det i och för sig är denna roman som anses vara hans bästa. Det kanske låter tråkigt att läsa om en gammal butlers minnen, men det är det inte alls. Jag rekommenderar verkligen den här romanen!

Inga kommentarer: