tisdag, maj 29, 2007

Eskort

Jag har läst ungdomsromanen Eskort av Christina Wahlden och den handlar om Ebba som pluggar på gymnasiet inne i stan. Hennes kompisar kommer alla från välbärgade familjer och Ebba har aldrig råd att köpa lika fina kläder och saker som de. En dag läser hon en artikel i en kvällstidning som handlar om hur ungdomar prostituerar sig på Internet. Hon bestämmer sig för att prova; det handlar ju inte om att ligga med någon utan bara att visa upp sig på nätet. Lättförtjänta pengar kan man ju inte tacka nej till och hon kan ju sluta när hon vill. Men det ena leder till det andra och snart har Ebba tappat kontrollen.

Jag har tidigare läst ett antal ungdomsromaner av Christina Wahlden, t ex Kort kjol, Cell grön, Heder och Ingen behöver veta. Alla hennes romaner tar upp något aktuellt ämne som rör ungdomar, t ex våldtäkt (av både pojkar och flickor), veganism och kulturskillnader. Denna handlar alltså om ungdomsprostitution, vilket också är ett aktuellt fenomen.

Jag tycker att det är bra att hon tar upp sådana viktiga, men känsliga saker. Jag kommer absolut att använda mig av hennes romaner i mitt framtida arbete som svensklärare, just för att de erbjuder massor med diskussionsmöjligheter om ämnen som är viktiga.

Inga kommentarer: