tisdag, januari 06, 2015

Gone girl

I år tänkte jag försöka hålla liv i min bokblogg och den första bok jag läst det här året är Gone girl av Gillian Flynn. Jag har tidigare läst Mörka platser av samma författare och den tyckte jag var väldigt bra. Jag vet också att Gone girl  har filmatiserats, så jag hade ganska höga förhoppningar.

Dock blev jag till en början ganska besviken, för fösta delen av boken tyckte jag var ganska långtråkig, men den tog sig och i slutet tyckte jag att den var riktigt bra.

Boken handlar om Nick och Amy som har varit gifta i fem år. I början levde de gott på Amys pengar. Amy är dotter till en författarpar som haft stora framgångar med sina barnböcker om Fantastiska Amy, som förstås är baserade på dottern. Men finanskrisen försätter dem i ekonomiska problem och Nick och Amy flyttar från Manhattan till Missouri för att ta hand om Nicks sjuka mamma. Nick öppnar en bar tillsammans med sin tvillingsyster Margo, men Amy går arbetslös och vantrivs och deras äktenskap knakar i fogarna. Men på deras femte bröllopsdag försvinner Amy. I huset finns spår efter strid, men Amy är spårlöst försvunnen och det dröjer inte länge förrän Nick blir polisens huvudmisstänkta.

Ingen av huvudpersonerna i den här boken är speciellt sympatisk och det gillar jag. De blir absolut inte stereotypa på något vis och de känns som verkliga människor. Språket i boken är bra och Gillian Flynn är mycket duktig på att skildra stämningar. Översättningen är också mycket bra.

Boken är uppdelad i tre delar och i vartannat kapitel är Nick huvudperson och i vartannat är Amy huvudperson, delvis i form av dagsboksanteckningar. Den första av de tre delarna tyckte jag som sagt inte att boken var särskilt spännande, men de två sista delarna var mycket bra och jag ville knappt lägga boken ifrån mig. Det gjorde att jag absolut tycker att den här boken var mycket läsvärd. Jag älskade den här boken, samtidigt som jag på ett sätt inte alls tycker om den, för när jag slutade läsa hade en överväldigande känsla av obehag.

Inga kommentarer: