fredag, januari 09, 2015

Kockskola för ensamma hjärtan

Efter att ha läst Gone girl ville jag läsa något lättsamt och lättsmält och valde därför Kockskola för ensamma hjärtan av Marita Conlon-McKenna. Jag har tidigare läst En liten hattaffär på hörnet, Bröllopsfixaren och Sommarbruden av samma författare och tyckt att de varit just precis lagom lättsamma och lättsmälta.

Dock tyckte jag inte alls lika mycket om den här. Jag vet inte om det beror på att jag läste den precis efter att ha läst en mycket bra bok, så att det blev allt för tydligt att detta inte alls är någon bra litteratur, men jag hade väldigt svårt för att tycka om den här boken, även om jag inte heller tyckte att den var speciellt dålig. Den lämnade mig bara ganska oberörd.

Den handlar om Alice, som är nyskild och arbetslös, som startar en kockskola (fast jag skulle nog snarare kalla det matlagningskurs) i sitt hem för att tjäna lite pengar. Det handlar också om Kerrie, som snart ska gifta sig och som inte varit helt ärlig i fråga om sin bakgrund och sina matlagningskunskaper, om Tessa, som flyttat tillbaka till Dublin för att ta hand om sin sjuka mamma, om Lucy som är arbetslös och flyttat hem till sina föräldrar igen och om Rob, som just blivit änkling. De träffas på matlagningskursen och lär sig inte bara laga fantastisk mat, utan får också vänner för livet.

Alice är bokens egentliga huvudperson, men jag tycker att det är lite för många andra karaktärer i boken. Det blir ibland svårt att hålla isär alla och man lär inte känna någon tillräckligt för att man ska tycka om och identifiera sig med den personen eller engagera sig i personens liv. Handlingen är förutsägbar och språket enkelt och lättläst. Det här är knappast en bok som jag kommer att komma ihåg speciellt länge eftersom den kändes både intetsägande och ytlig.

Inga kommentarer: