lördag, januari 17, 2015

Djävulsbibeln


Jag har läst Djävulsbibeln av Richard Dübell och den handlar som titeln antyder om djävulsbibeln. Som barn blir Andrej vittne till en massaker i ett kloster där djävulsbibeln förvaras och tjugo år senare dras han in i en jakt för att hitta den igen. Det är också många andra som försöker få tag på den och det är inte lätt att veta vem man ska lita på.

Jag tycker dock att det var lite för många karaktärer i boken. Det var svårt att hålla reda på alla och framför allt att hålla reda på vilken relation de hade till de andra karaktärerna och vad deras mål var.Dessutom var karaktärerna ganska stereotypa och det var bara några få som jag kände intresse för. Handlingen var hoppig och jag tyckte inte heller att den var speciellt spännande eller engagerande.

Jag tycker att författaren lyckas bra med att beskriva miljöer och livet under medeltiden, men det räcker inte för att jag ska tycka om den här boken. Faktum är att jag tyckte att efterordet, där författaren berättar lite fakta om djävulsbibeln, är den intressantaste delen av boken. Det är lite synd, för det betyder att historien rörande djävulsbibeln har potential, men tyvärr lyckas inte Richard Dübell förvalta den fullt ut.

Inga kommentarer: