onsdag, januari 21, 2015

En välbevarad hemlighet

Jag har tidigare läst Den glömda trädgården och The Distant Hours av Kate Morton och har gillat dem, vilket var en orsak till att jag köpte En välbevarad hemlighet av samma författare.

Den handlar om Laurel, som bevittnar en hemsk händelse när hon var tonåring på 60-talet. Femtio år senare är hon en känd skådespelerska och när hennes mamma är döende återvänder hon till barndomshemmet. Där bestämmer hon sig för att ta reda på vad som egentligen hände den där gången.

Jag tyckte väldigt bra om den här romanen också. Den fångar mig från första början och jag vill hela tiden fortsätta läsa, först för att jag vill veta vad som ska hända och sedan för att få bekräftelse på att jag hade rätt i mina misstankar. Att jag listade ut ganska tidigt vad som egentligen hade hänt gjorde inte så mycket eftersom jag inte alls var säker på att det var som jag trodde.

Jag gillade upplägget med ganska korta kapitel och historien utvecklade sig i precis lagom takt. Språket är enkelt och lättläst och berättarstilen känns igen från hennes tidigare böcker. Miljöbeskrivningarna är bra och man får en känsla av hur det var att leva i Storbritannien under 2:a världskriget. Karaktärerna är väl beskrivna och känns både realistiska och komplexa.

Jag hade ganska höga förväntningar på den här boken och jag blev inte besviken. Jag tycker verkligen om den och kan verkligen rekommendera den.

Inga kommentarer: