lördag, januari 10, 2015

Ett oemotståndligt förslag

Jag har lyssnat på Ett oemotståndligt förslag av Birgitta Bergin. Den handlar om Anna, som har ett okej jobb i fastighetsbranschen och en trevlig pojkvän sedan tonåren. Plötsligt en dag får hon ett erbjudande som hon inte kan motstå. Hon får möjligheten att tjäna 5 miljoner euro mot att hon på ett år får sonen till en sjuklig och mycket rik mogul i fastighetsbranschen att gå in i familjeföretaget istället för att leva ett bekymmerslöst med resor, fester kvinnor, alkohol och droger. Anna och Carl-Henrik, eller Calle,  blir snart vänner och uppdraget ser lovande ut.

Handlingen i den här romanen är inte speciellt realistisk och jag har väldigt svårt för ytligheten i den. Jag retar mig på att Anna tycker att det är så häftigt med en stor fin lägenhet och att hon imponeras över att Calle flyger henne i privatplan till London för att titta på en hemlig spelning med Swedish House Mafia.

Romanen är förutsägbar och även om den inte slutar precis som jag trodde så är slutet absolut inte överraskande. Jag tycker också att slutet är lika ytligt som handlingen. Karaktärerna är rätt stereotypa och förändras inte speciellt mycket under romanens gång, med undantag för Calle. Honom gillade jag inte i början, men han förändrades till det bättre. Anna förändrades förvisso också lite grann, men bara från att vara präktig och ganska tråkig till att bli ytlig.

Även om jag lyssnade på den här romanen på StoryTel så tyckte jag inte om språket. Uppläsaren var helt okej, men språket var styltigt, korthugget och pratigt. Den var helt okej att lyssna på när jag åkte buss och på jobbet, men jag kände aldrig något sug att lyssna vidare för att få veta hur det skulle gå.

Inga kommentarer: