torsdag, september 06, 2012

The Hunger Games

Jag blev rekommenderad att läsa The Hunger Games av min lillebror för ett par år sedan, men jag kom mig aldrig för att läsa den, men när jag det senaste året fått höra så mycket gott om denna ungdomsserie så beställde jag hem hela trilogin.

I en dystopisk framtid skickas ungdomar, tolv pojkar och tolv flickor, in i en arena för att döda varandra tills bara en återstår i en TV-sänd underhållning, The Hunger Games. När sextonåriga Katniss Everdeen erbjuder sig att ta sin systers plats i spelen betraktar hon det som en dödsdom, men hon tänker inte ge sig lätt.

Jag gillade verkligen den här romanen och det var svårt att sluta läsa; man ville hela tiden läsa vidare för att få veta hur det skulle gå för Katniss och Peeta. Trots att detta är en ungdomsroman så upplevde jag att den hade väldigt stort läsvärde även som vuxenroman och den ger en del att tänka på. Den är också spännande och actionfylld med en portion romantik.

Jag gillar också att författaren alluderar till bl a romarriket. The Hunger Games är ju en sorts gladiatorspel och landets president regerar med "bröd och skådespel" precis som de gjorde i romarriket. Vissa av karaktärerna, t ex Cinna, Flavia och Octavia, har också typiskt romerska namn. Det gör att det också finns ett visst användningsområde för romanen i undervisning.

Inga kommentarer: