tisdag, september 25, 2012

Baddaren

Baddaren av Emma Hamberg handlar om Maja, som är gift med Pelle som är mycket äldre än henne. De är båda konstnärer, han framgångsrik och hon kämpande, och bor på ett slott ute på sin alldeles egna ö. Maja är inte nöjd med livet och kommer på att hon ska driva en simskola för vuxna i slottspoolen. Dit kommer Alex, Jens och Karin och de har alla olika problem som gör att de inte mår bra. Efter kursen har dock deras problem löst sig.

Denna roman borde jag egentligen ha läst under sommaren, för den är väldigt "somrig". Språket var enkelt, vilket gjorde den mycket lättläst. Handlingen är rätt förutsägbar, men lättsmält. Karaktärerna är stereotypa, men charmiga (i alla fall de flesta). Miljön var trevlig och perfekt för bokens handling. Det var dock ett par saker som störde mig, bl a att poolen helt plötsligt från att vara helt förfallen är klar för att Maja ska kunna hålla simskola i den. Hennes metoder för att lära ut simning är i också i vissa fall något tveksamma, men det märks dock att hon har läst på om hur man lär vuxna att simma. Hon har också läst på om stenhuggning, fast jag finner det lite osannolikt att vem som helst kan göra konstverk i sten.

Men det gör inte så mycket för detta är trots allt en feel good-roman som ger en stunds underhållning och det var precis det jag ville ha när jag valde att läsa den.

Inga kommentarer: