onsdag, september 19, 2012

Någonstans inom oss

Någonstans inom oss av Kajsa Ingemarsson handlar om Rebecka, som tar livet av sig genom att hoppa från en klippa. Kvar i livet lämnar hon sin sambo Mikael. Någonstans mellan himmel och jord måste hon ta itu med allt det som hon undvikit och får lära sig vad som är värt att leva för.

Jag tror inte på ett liv efter döden och därför känns handlingen i den här romanen ganska flummigt och osannolikt. Det är dock inget som stör mig jättemycket, eftersom litteratur trots allt är något påhittat och då behöver allt inte vara helt trovärdigt.

Romanen är mycket lättläst och jag ville läsa vidare för att se vad som skulle hända, även om handlingen var väldigt förutsägbar. Språket är enkelt och karaktärerna ganska stereotypa. Huvudpersonen Rebecka hade jag väldigt svårt att tycka om eftersom hon är en hård och kall karriärkvinna som bryr sig mer om materiella ting än om levande. Att man får förklaringar till varför hon blivit som hon blev gjorde inte att hon framstod som mer sympatisk. Jag tycker dessutom att det är en otroligt självisk handling att begå självmord.

Handlingen skiljer sig i och för sig lite från vanlig chic lit, men den här romanen följer ändå mönstret för genren (även om jag tror att författaren gärna vill betrakta romanen som seriösare än chic lit). Den var dock ganska medelmåttig och även om den gav underhållning under läsningen så är det inte en roman som gjort något bestående intryck.

Inga kommentarer: