söndag, augusti 10, 2008

Lätt byte

Lätt byte är den nionde boken i Janet Evanovich serie om prisjägaren Stephanie Plum. I den här boken är Stephanies uppdrag att hitta datanörden Samuel Singh. Ett tips på att han befinner sig i Las Vegas får Stephanie, Lula och Connie att åka dit. Stephanie blir också förföljd av en sinnesjuk mördare som leker mordlekar med henne, vilket får Morelli och Ranger att turas om att agera hennes livvakt.

Den här boken är precis likadan som de övriga böckerna i serien (Lovligt byte, Jagat byte, Nedlagt byte, Fångat byte, Delat byte, Hett byte, Farligt byte, Svårfångat byte) i stil och form. Men det finns en liten skillnad och det är att jag räknade ut vem den galna mördaren som förföljer Stephanie var redan efter ungefär halva boken. När jag har läst de tidigare har jag faktiskt inte räknat ut hur saker och ting hänger ihop innan slutet, men den här var alldeles för enkel.

Eftersom det inte finns mycket att skriva om den här boken som jag inte redan skrivit förut så avslutar jag med ett citat som jag fann ganska roande:
'Det här är världens bästa bantning, alltså. Jag får käka sånt som jag inte fått käka på flera år.' 'Vad då, till exempel?' 'Bacon.' 'Du äter väl bacon för jämnan?' 'Ja, men jag får dåligt samvete av det. Och det är det dåliga samvetet man går upp i vikt av.'

Inga kommentarer: