fredag, januari 27, 2006

En doft av apelsin


Jag tror att jag har hittat en ny favoritförfattare i Joanne Harris, som bland annat skrivit boken Choklad som blev filmen Chocolat. Jag har inte läst boken, men filmen gillade jag. Och jag kommer att läsa boken någon gång också.

En doft av apelsin handlar om en gammal änka som under falskt namn flyttat tillbaka till sin barndomsby. Med sig har hon sin mors gamla receptsamling och hon startar en liten restaurang i den lilla franska byn. Hon behandlas med respekt i byn, men hennes hemligheter från det förflutna hinner till slut ikapp henne. Ju mer hon fördjupar sig i moderns receptsamling, där recept blandas med en form av dagboksanteckningar, desta klarare träder barndomsminnena från kriget fram.

Den här boken var helt underbar; jag kunde knappt sluta läsa den. Den är väldigt välskriven och miljöskildringen är väldigt bra. Det är inga långa och ingående miljöbeskrivningar (för det brukar jag inte gilla), men ändå lyckas hon skapa en bild av hur det ser ut i byn och dess omgivning.

Berättelsen är intressant och spännande. Redan från början blir man intresserad av att veta vad det var som ledde fram till att de flyttade från byn. Författaren avslöjar skickligt tillräckligt mycket för att man ska bli intresserad av att veta vad som hände, utan att avslöja för mycket på en gång. Historien rullas upp i precis lagom takt. Men det är inte bara det förflutna som är intressant, utan man intresserar sig också för hur det ska gå för den gamla änkan om hennes rätta identitet och hennes hemligheter kommer ut i byn.

Den här boken påminde faktiskt lite grann om Chocolat: den utspelar sig i en liten fransk by, recept på ovanligt god mat har en central roll och huvudpersonen passar inte riktigt in i byn. Jag kommer som sagt att också läsa Choklad vid tillfälle. Jag kommer definitivt också att läsa fler böcker av den här författaren; jag köpte faktiskt en annan bok av henne igår. Jag kan verkligen rekommendera En doft av apelsin. Läs den!

Inga kommentarer: