onsdag, januari 18, 2006

Angels and demons


Nu har jag läst ut Angels and demons av Dan Brown (Änglar och demoner på svenska). Den handlar, precis som Da Vinci-koden, om Robert Langdon. Han kallas in för att identifiera en symbol som bränts in i liket av en mördad vetenskapsman. Symbolen pekar på att det är ett hemligt sällskap, Illuminati, som är skyldiga till mordet. Illuminati, som antagits varit "utdöda" i flera hundra år har en urgammal fejd med Vatikanen som det nu verkar som att de återupptagit. En bomb med stor spränkraft har placerats någonstans inne i Vatikanen. Dessutom har fyra kardinaler kidnappats. Tillsammans med Vittoria Vetra, den mördade vetenskapsmannens dotter, måste Langdon följa ett spår av Illuminatis urgamla symboler kors och tvärs genom Rom för att kunna rädda Vatikanen.

Den var otroligt lätt att komma igenom eftersom man fastnade för historien nästan på en gång. Det är dock berättelsen och inte personerna man fastnar för. Anledningen till att jag läste den på engelska är att den just då bara fanns på engelska på biblioteket. Fast jag har inget emot att läsa på engelska; då slipper man i alla fall reta sig på dåliga översättningar.

Särskilt kul tyckte jag att det var att boken utspelade sig i Rom, eftersom jag har varit där och vet hur vissa av platserna ser ut. Jag har också lärt mig en del om den katolska kyrkan som jag inte visste innan. Boken väckte också en del tankar om religion och vilka konsekvenser en stark gudstro kan få, vilket jag, som den ateist jag är, uppskattar.

Precis som med Da Vinci-koden tyckte jag i och för sig att det ibland var lite för lätt att lista ut vart "ledtrådarna" ledde. Men då blir istället drivkraften i läsningen att ta reda på om jag har rätt, vilket kan vara minst lika intressant. Slutet tog dock en annan vändning än jag hade förväntat mig och blev lite av en överraskning. Så jag tycker helt klart att detta är en mycket läsvärd bok.

Inga kommentarer: