onsdag, januari 25, 2006

Baby-sug


Efter att ha läst Känna mönster kände jag att jag behövde någon lättare typ av litteratur så när jag såg Baby-sug av Sinead Moriarty på biblioteket lånade jag den i hopp om att det skulle vara något roligt och lättsmält. På baksidan utlovades den vara en blandning mellan Sex in the city och Bridget Jones. Den handlar om Emma, som har ett drömjobb och en underbar man. Hon är strax över trettio och en dag bestämmer hon sig för att det är dags att skaffa barn. Men det visar sig att det inte är lika lätt som det låter.

Boken påminde faktiskt en hel del om Bridget Jones (fast jag har inte läst den, bara sett den på film). Det gick väldigt fort att läsa den och visst var den bitvis ganska rolig. Jag kan också känna igen mig en hel del i de kommentarer som man kan få när man är kvinna, över trettio och barnlös. Men jag upplevde också boken som ganska stressande, eftersom huvudpersonen med en gång blir så desperat över att hon inte blir med barn. Hon stressar runt och prövar den ena metoden efter den andra och till slut har jag svårt att se det roliga i att inte kunna få barn.

Jag ogillar också starkt att boken glorifierar sprit och droger. Det står uttryckligt att ectasy är helt ofarligt och huvudpersonen använder också ectasy vid ett tillgfälle och har jätteroligt tack vare drogen.

Det var en ganska rolig och lättläst bok, som dög som avkoppling även om den kändes lite som en blek kopia av Marian Keyes böcker.

Inga kommentarer: