måndag, januari 07, 2013

I de lugnaste vatten

Jag har lyssnat på I de lugnaste vatten av Viveka Sten. Det är en svensk deckare som utspelar sig på Sandhamn i Stockholms skärgård. En död man hittas och till att börja med verkar det vara en olycka. Men när den dödes enda släkting också hittas död på Sandhamn några månader senare väcks misstankarna och det blir en mordutredning. Polisen Thomas, som är f d sjöpolis och har band till skärgården och Sandhamn, får ansvar för utredningen Han har också god hjälp av sin bästa vän Nora, som tillbringar somrarna på Sandhamn tillsammans med sin man och sina barn.

Jag är som bekant inte speciellt förtjust i deckare, men de funkar bättre som ljudböcker. Katarina Ewerlöf är dessutom mycket bra som uppläsare. Jag har sett reklam för filmatiseringar av Viveka Stens Sandhamnsmord och kanske delvis för att jag varit på Sandhamn blev jag intresserad av att läsa dem (eller lyssna på dem).

Detta var en ganska okej deckare. Jag gillade att det inte var en massa groteska detaljer, som det så ofta är i svenska deckare. Det var dock ganska lågt tempo och bitvis tappade jag nästan intresset, särskilt i slutet. Tyvärr var den också, som de allra flesta deckare, ganska förutsägbar. Men trots att jag räknade ut vem mördaren var tidigt, så visste jag inte exakt varför och därför ville jag ju också fortsätta att läsa för att få reda på om jag hade rätt och varför morden skedde.

Inga kommentarer: