lördag, januari 19, 2013

Fifty Shades Darker

Eftersom jag blev sjukskriven på grund av att jag stukade axeln när jag cyklade omkull så gick jag raka vägen till bokhandeln och köpte de två sista delarna i E L James Fifty Shades-trilogi. Något måste man ju göra om man ska vara hemma hela dagarna.

Den andra romanen i trilogin heter Fifty Shades Darker. Anastasia har fått nog av Christians dominerande lekar och har lämnat honom, men det dröjer inte länge förrän de dras till varandra igen. De bestämmer sig för att försöka ha ett "normalt" förhållande, men problem tillkommer i form av Anastasias chef samt en av Christians f d undergivna kvinnor, som är psykotisk och eventuellt farlig.

Språket är lika dåligt som i den första romanen; samma slitna fraser upprepas igen och författaren lämnar inget åt läsarens att själv räkna ut och förstå. Anastasias inre gudinna är lika tröttsam och irriterande som i den förra romanen. Det är lika mycket sex som i den förra romanen, men här känns den övriga handlingen som väldigt tunn och nästan krystad, som att författaren insett att hon måste ha någon annan handling än bara sex och försökt göra den spännande. Hon lyckas dock inte speciellt bra.

Just för att handlingen inte är så bra känns också sexscenerna ganska tråkiga och enformiga. Sexskildringarna känns inte heller särskilt trovärdiga, med ständigt kåta människor och multipla orgasmer varje gång,

I den första romanen gillade jag mailkonversationerna mellan Ana och Christian och det gör jag även i den här romanen, fast nu mer för att det är avsnitt som går fort att läsa. Hela romanen känns som en transportsträcka fram till den tredje boken och den hade kunnat kortas ner en hel del. Många scener och konversationer för helt enkelt inte handlingen framåt. Så var det i och för sig i den första också, men där var det också tillräckligt mycket som faktiskt förde handlingen framåt.

Det enda som är intressant med den här romanen är Christians mystiska förflutna och det är det som driver min läsning framåt. Eftersom jag redan har köpt den tredje romanen så kommer jag förstås att läsa även den. I och för sig skulle jag nog ha gjort det ändå, eftersom jag inte gillar att lämna saker oavslutade. Men jag kan inte direkt påstå att jag ser fram emot den tredje delen med någon större längtan.

Inga kommentarer: