måndag, november 05, 2012

Flickan med snö i håret

Flickan med snö i håret är Ninni Schulmans debutroman. Det är en svensk deckare och för att vara en sådan tyckte jag faktiskt att den var riktigt bra. Jag gillade huvudpersonerna och den kändes ganska autentisk. Den utspelar sig i Hagfors, Värmland dit Magdalena flyttar tillbaka med sin lilla son efter en svår skilsmässa. Romanen handlar också om poliserna Petra och Christer, som får fullt upp när en ung flicka försvinner under nyårsnatten och en annan flicka hittas mördad.

Jag gillade som sagt den här romanen och mycket beror det nog på att den utspelar sig i en liten stad i Värmland. Det känns som en omväxling till alla brott i storstäderna och livet i lilla Hagfors skildras på ett sätt som känns äkta. Dock kunde de kursiva avsnitten där ett traffickingoffer får komma till tals helt överflödiga (något som kan skyllas på Mons Kallentoft?).

Egentligen är det inte brotten och deras upplösning som är det intressanta i den här romanen, utan relationerna mellan människorna. Jag är ju inte speciellt förtjust i deckare, men jag kommer säkert att läsa fler böcker av Ninni Schulman.

Inga kommentarer: