måndag, november 19, 2012

Hotellet i hörnet av bitter och ljuv

Jag har nu läst Hotellet i hörnet av bitter och ljuv av Jamie Ford. Jag köpte den på bokrean (mest för att jag gillade omslaget), men har nästan ångrat det då jag inte alls har känt för att läsa den. Men när jag väl började läsa ångrade jag inte längre att jag köpte den.

Romanen utspelar sig i nutid (80-talet) och dåtid (40-talet) och huvudperson är Henry, som är amerikansk kines i Seattle. Som barn lär han känna och förälskar sig i Keiko, som är japansk amerikan. Efter Pearl Harbor hamnar Keiko i interneringsläger, men Henry finns fortfarande där för henne. De förlorar dock kontakten, men när man hittar tillhörigheter från japanska familjer som internerats på Hotell Panama beger sig Henry dit för att leta efter något från sitt förflutna.

Jag tyckte väldigt mycket om den här romanen och det gick väldigt fort att läsa den (jag gillar när det är korta kapitel). Detta med interneringen av japaner känner jag naturligtvis till, men det är en mindre känd del av amerikansk historia och jag har inte läst speciellt mycket om det (dock tror jag att Snow Falling On Cedars av David Guterson handlade om det) och det var intressant att läsa om det.

Det mest intressanta i denna roman var dock relationerna. Relationen mellan Henry och Keiko, naturligtvis, men också om relationen mellan Henry och hans föräldrar, Henrys relation till sonen och hans relation till den avlidna hustrun, Henrys relation till den svarte jazzsaxofonisten Sheldon o s v. Att läsa om olika möten mellan kulturer är naturligtvis också intressant. Detta är en roman som jag verkligen kan rekommendera.
 

Inga kommentarer: