söndag, november 18, 2012

The Other Side Of Dawn

Den sjunde och sista boken i John Marsdens Tomorrow-serie heter The Other Side Of Dawn och kriget håller på att närma sig en upplösning. Ellie och hennes vänner får en uppgift av "kiwisarna" d v s Nya Zeelands armé- de ska skapa så mycket problem de kan för fienden. Det lyckas de bra med, men Ellie kommer också ifrån de andra.

Jag gillade denna sista bok i ungdomsserien och det känns skönt att allt slutligen fick en upplösning och dessutom en upplösning som känns trovärdig, d v s inte något "and they lived happily ever after". Man inser att de erfarenheter de gjort under kriget har förändrat dem för alltid och att de aldrig kommer att glömma.

Jag tyckte att detta var den absolut bästa boken i serien, delvis beroende på att den har en bra balans mellan spänning och reflektion. Men främst gillar jag den för att jag gillar slutet. Det känns dock som att romanen har två möjliga slut och jag vet faktiskt inte vilket jag hade föredragit. Det hade kunnat bli ett bra slut efter Ellies konfrontation på Tailor's Stitch, dock lite mörkare än det faktiska slutet, som kanske känns lite osannolikt och förutsägbart (men det är ju trots allt en ungdomsroman).

Suzi Dougherty har varit en mycket bra uppläsare med inlevelse och engagemang genom hela serien.

Inga kommentarer: