söndag, november 11, 2012

Himmel

När jag gick på universitetet läst jag Underdog av Torbjörn Flygt och tyckte att den var helt okej, men inte jättebra. Men när jag hittade Himmel av samma författare på bokrean bestämde jag mig för att köpa den och nu har jag också kommit mig för att läsa den. Och jag gillade verkligen den här boken.

Den handlar om ett flertal olika personer vars vägar korsas, men de lever i olika världar. Den handlar om Louise och Fredrik, med lyckade karriärer och gott om pengar, men ändå är de inte lyckliga och en av dem är ständigt otrogen. Den handlar om Parvaneh, som blir misshandlad av sin man och som bestämmer sig för att förändra sitt liv och hon möter Amir när hon läser svenska för invandrare. Lena är gift med Janson som en gång spelat bort allt de ägde, men hon tror att han har slutat. Det har han inte.

Detta är en roman om elände och på ett sätt känns det som att han beskriver ett elände som existerar bara för att han skriver om det och man känner igen sig i mycket. Detta är en ganska förutsägbar roman, men även om man vet vad som kommer att hända så lyckas författaren hålla intresset vid liv. Kanske gillade jag den här romanen bättre än Underdog för att den utspelar sig i nutid istället för på 70-talet. För den känns verkligen aktuell och nutida, samtidigt som karaktärerna på ett sätt känns tidlösa.

Jag gillar Flygts språk och jag tycker speciellt att han lyckas bra med "invandrarspråket". Ibland får jag tänka till för att förstå vad han menar, men så är det ju också när man lyssnar på någon med brytning. Jag tyckte att det här var en mycket bra roman och trots att den är sorglig, så känns den också som en feel good-roman.

Inga kommentarer: