onsdag, mars 07, 2012

Själens osaliga längtan

Själens osaliga längtan är Audrey Niffeneggers uppföljare till bästsäljaren Tidsresenärens hustru. Jag tyckte väldigt mycket om Tidsresenärens hustru (och filmen var faktiskt också riktigt bra), så jag har sett fram emot att läsa den här romanen.

Den handlar om tvillingarna Julia och Valentina, som får ärva en lägenhet i London av sin moster Elspeth, som de aldrig har träffat. Men det finns ett villkor- deras mor, Elspeths tvillingsyster Edie, får aldrig komma och hälsa på i lägenheten. Det finns en familjehemlighet som hon inte vill ska komma till tvillingarnas kännedom. Julia blir vän med Martin, som bor ovanför dem och lider av svår OCD. Valentina blir vän med och förälskad i Robert, Elspeths yngre älskare. Och så småningom får tvillingarna också lära känna Elspeth själv, vars själ inte lyckats lämna lägenheten.

Jag tyckte väldigt mycket om den här romanen, även om den inte var riktigt lika bra som Tidsresenärens hustru. Audrey Niffenegger skriver bra och hon lyckas göra karaktärerna intressanta, även om de inte alltid är sympatiska. Den mest intressanta karaktären var nog Martin, mannen ovanpå som skrubbar golvet tills händerna blöder och som precis har tid att ta en dusch när han har tre timmar på sig.

Highgatekyrkogården, som ligger alldeles intill huset där tvillingarna bor, är en intressant miljö och jag fick definitivt lust att besöka den nästa gång jag ska till London. Miljöbeskrivningen av London är väldigt bra, även om jag inte riktigt känner igen mig i att det skulle vara så mycket folk i tunnelbanan att man riskerar att bli nertrampad.

Detta är en roman som egentligen handlar om väldigt mycket. Kärlek är ett framstående tema, liksom vänskap, syskonskap (framför allt att vara tvilling). Döden är förstsås också ett centralt tema. Jag gillade följande citat om döden:
'Jag undrar om de döda har sex.' 
'Det beror kanske på om man har hamnat i himlen eller helvetet.'
Valentina skrattade. 'Det är ändå inget svar på frågan.'
'Allt trist äktenskapligt sex i helvetet och allt roligt syndig sex i himlen', föreslog han.
'Det verkar bakvänt på något vis.'
'Det är din amerikanska puritanism som sticker upp huvudet. Varför skulle inte himlen ha de allra största nöjena? Äta, dricka, älska- om allt det är så fel, varför måste vi då göra det för att mänskligheten ska överleva? Nej, jag tror att himlen är är full av ständiga backanaler. Nere i helvetet får de oroa sig för könssjukdomar och för tidig utlösning.

Jag gillade som sagt den här romanen väldigt mycket, men jag hade önskat att den hade varit lite bättre korrekturläst, för det var lite för många språkliga misstag som inte var författarens. Men det var inte så att det förstörde min läsupplevelse, för jag hade väldigt svårt att lägga ifrån mig den här romanen.

Inga kommentarer: