söndag, mars 04, 2012

Lost River

Lost River är den tionde boken i Stephen Booths serie om poliserna Ben Cooper och Diane Fry. I den här boken försöker Ben Cooper rädda en liten flicka som håller på att drunkna, men hon dör och han fattar misstankar om att det inte var en olycka som alla tror. Diane Fry åker till Birmingham för att konfrontera sitt förflutna.

Jag har läst alla de tidigare böckerna och detta är absolut inte en av de bästa. Jag tyckte att den här var lite splittrad. Jag intresserade mig för Ben Coopers fall, men Diane Frys förehavanden i Birmingham var mest bara tråkiga att läsa om. Kanske mycket beroende på att författaren går in alldeles för mycket i detalj på staden Birmingham. Det är rätt så ointressant för läsaren att veta olika busslinjers hela rutt och på vilken gata olika restauranger ligger.

Det känns nästan som att det är dags att avsluta den här serien snart. Förhållandet mellan Cooper och Fry utvecklades en aning i den här boken och det bästa vore nog att låta förhållandet utvecklas ännu mer i nästa och sedan avsluta serien.

Men den här boken var absolut inte dålig och kanske det tar sig i nästa bok och det finns utrymme för fler romaner om Cooper och Fry. Jag kommer i alla fall med all säkerhet att läsa även nästa bok i serien.

Inga kommentarer: