fredag, mars 09, 2012

Hungerelden

När jag läste Kråkflickan av Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist hade jag ingen aning om att den var den första delen i en serie på tre böcker. Men jag gillade den och när jag hittade den andra delen i serien, Hungerelden, på bokrean var det ingen tvekan om att jag skulle köpa den.

I den här boken fortsätter poliskommissarie Jeanette Kihlberg att i hemlighet tillsammans med kollegan Jens Hurtig försöka lösa fallet med de mördade invandrarpojkarna. Samtidigt inträffar flera mord som utförts på ett sätt som antyder hämnd.

Att den här romanen är skriven av två personer stör mig inte alls. Vanligtvis brukar det vara störande att man kan ana de olika författarna, men här förhöjer det snarast. Jag gillade den här boken lika mycket som jag gillade den första delen. Jag brukar vanligtvis inte gilla deckare, men den här skiljer sig från standarddeckaren i stil och språk och det uppskattar jag.

Dock hade jag nästan helt glömt bort vad som hände i den första och det känns som att jag kommer att glömma även den här ganska snabbt. Men även om boken inte kommer att ge något bestående intryck så fungerar den mycket bra för en stunds underhållning.

Inga kommentarer: