onsdag, maj 20, 2009

Next

Next av Michael Crichton är en thriller om genetisk forskning. Frank Burnet och hans familj blir jagade landet runt på grund av sina värdefulla gener. På Borneo hittar man en talande orangutang. Josh Winkler hittar ett genetiskt botemedel för drogmissbruk. Forskare hittar en härskargen som kan styra andra. Marknaden för ägg och spremier blomstrar. På bårhuset stjäls det kroppsdelar som säljs till genetisk forskning. Henry Kendall får oväntat veta att han har ett utomäktenskapligt barn- med en aphona.

Den här boken köpte jag när jag var i England, men har inte läst den förrän nu. Anledningen till det var att jag fått för mig att jag inte skulle gilla den, vilket är väldigt konstigt. Jag har tidigare läst Urtidsparken (d v s Jurassic Park) och Rising Sun av Michael Crichton och dem gillade jag. Det visade sig att jag gillade även den här.

Dock inte så mycket för handlingens skull, eftersom jag upplevde att den saknade röd tråd. Det är många saker som händer, många personer att hålla reda på och det känns inte som om allt hänger ihop eller knyts ihop på slutet. Trots det är romanen spännande och intressant.

I boken skriver Crichton Especially since the country with the least regulation of genetic experiments is the United States. You can do almost anything there. och det får mig att tro att hans avsikt med romanen var att väcka tankar och reaktioner om genetisk forskning och det är också därför som jag gillar den.

I slutet av boken skriver också Michael Crichton sina egna åsikter som han kommit fram till under arbetet med Next. Bland annat så tycker han att man ska sluta ta patent på gener, sätta upp riktlinjer för användande av mänskliga vävnader och stifta lagar som gör att data om gentester blir offentlig.

Förutom tidigare nämnda Jurassic Park och Rising Sun har han också skrivit Lost World, Congo, Sphere och The 13th Warrior som också filmatiserats och han var med och skrev Twister. Dessutom är han ju skapare till en av världens mest populära TV-serier ER, eller Cityakuten som den heter på svenska. Next var Michael Crichtons sista roman, eftersom han dog i cancer 2008. Dock kommer det att komma ut två romaner till postumt och det känns mycket troligt att jag i framtiden kommer att läsa dem.

Inga kommentarer: