fredag, maj 15, 2009

Dumpa Matthew

Dumpa Matthew av Jane Fallon är naturligtvis en typisk chic lit-roman. Den handlar om Helen, som är kär i Matthew. För det måste hon väl vara som har varit hans hemliga älskarinna i fyra år? Men när han lämnar sin fru och flyttar in hos henne är hon inte längre lika säker på att hon älskar honom och hon gör sitt bästa för att bli av med honom. Dessutom träffar hon en man som, om det inte var för Matthew, skulle kunna vara hennes livs stora kärlek.

Den här romanen bjöd inte på någonting nytt och var därmed väldigt förutsägbar. Av att läsa baksidestexten fick jag uppfattningen att Helen skulle göra allt för att bli av med Matthew och därmed trodde jag att det skulle kunna bli lite humoristiskt, men jag hade fel. Humorn var ganska frånvarande i den här boken och det var också kärleken, vilket är väldigt konstigt för att vara den här typen av roman.

Jag har också svårt att se något roligt i otrohet och jag tycker att det äckligt när unga kvinnor har ihop det med mycket äldre män. Jag känner därför inte igen mig i något av det hon skriver om och jag tycker rent av illa om både Helen och Matthew. Ja, i stort sett tycker jag illa om alla karaktärer i den här boken utom Matthews f d fru (och i viss mån döttrarna) och Helens nya kärleksintresse. Det gör förstås att det inte känns särskilt intressant att läsa den här boken.

Den stora fördelen med den är att den är lättläst och den tar inte heller speciellt lång tid att läsa. Översättningen är dock inte särskilt bra. På det stora hela är detta en ganska intetsägande bok. Den är inte tillräckligt bra eller tillräckligt dålig för att jag ska minnas den någon längre tid.

Inga kommentarer: