onsdag, maj 14, 2008

The Secret Dreeamworld of a Shopaholic

The Secret Dreamworld of a Shopaholic av Sophie Kinsella är en typisk chic lit-roman. Den är lättläst och lättsmält, vilket var precis vad jag behövde efter att ha läst Jonathan Strange & Mr Norrell. Dessutom var det länge sedan jag läste något på engelska och det längtade jag efter.

Romanen handlar om Rebecca Bloomwood, som är ekonomijournalist. Sin egen ekonomi har hon dock ingen koll på. Hon älskar att shoppa och skulderna hopar sig. Hon försöker handla mindre men det går inte. Då försöker hon tjäna mer pengar, men det går inte heller så bra.

Jag hade väldigt svårt att identifiera mig med huvudpersonen Rebecca. Jag kan verkligen inte förstå hur det kan vara så viktigt att ha dyra märkeskläder. Rebecca är nämligen så ytlig att det är statusen som avgör vad hon vill köpa och inte om hon tycker om det eller inte. Exempelvis så tittar hon på en träskål som hon tycker är jätteful, men när hon får veta att den varit med i en fin inredningstidning så vill hon genast köpa den.

Hon agerar också på ett sätt som gör att man bara blir irriterad när man läser. Exempelvis så stoppar hon breven från banken i en grop som håller på att fyllas med cement, för att hon menar att hon då kan skylla på att hon aldrig fått dem. Alla hennes skulder och bankfolk som försökte få tag i henne gjorde att jag kände mig stressad hela tiden jag läste, i alla fall fram tills hon började ta sitt förnuft till fånga mot slutet.

Det kändes faktiskt lite beklämmande att läsa något som är avsett att vara humoristiskt om ett allvarligt problem. Ingen skulle väl skriva på det viset om drogberoende? I och för sig har ju Marian Keyes gjort det i viss mån i En oväntad semester, men även i den finns en ton av allvar när det gäller missbruket.

När jag läste den här romanen kunde jag heller inte låta bli att tänka på vad den sänder ut för budskap till unga kvinnor som läser den. Man får lätt intrycket av att en riktig kvinna ska älska att shoppa och att det är viktigt att ha kläder av de "rätta" märkena. Det är förstås inte bara den här romanen som ger en sådan bild av kvinnor, utan det förekommer i nästan alla romaner i den här genren, men den här var nog en av de mest ytliga jag någonsin läst.

Författaren skriver dock bra och jag gillade hennes Mina hemligheter. Därför kommer jag nog att läsa mer av henne, inte minst för att jag redan köpt en till roman av henne. Men jag är lite osäker på om jag kommer att läsa fler romaner i shopaholic-serien, även om jag faktiskt känner en liten nyfikenhet över hur det ska gå för Rebecca. Så vi får väl se om det blir fler romaner i serien.

Inga kommentarer: