lördag, maj 10, 2008

Sex

Sex av Sara Villius är en väldigt kort roman, bara 135 sidor i A5-format, så den går väldigt fort att läsa. Eftersom jag har väldigt mycket att göra så var det precis vad jag ville ha och det var därför som jag lånade den på biblioteket trots att jag har en massa böcker som står i bokhyllan och väntar på att bli lästa. Kapitlen är väldigt korta, vissa inte mer än en mening, och det bidrar förstås också till att den går fort att läsa.

Boken handlar om den vackra, elvaåriga Myra som en dag träffar CF, en vuxen man som hon börjar umgås med. När Myra ska åka på läger i tre veckor åker hon istället i hemlighet med CF till Frankrike.

Tyvärr avslöjas lite för mycket av bokens handling på bokens baksida, för där antyds att alla kanske inte är vad det verkar att vara. Och så är det ju; Myras äventyr är en annan kvinnas fantasier för att fly verkligheten. Jag hade förmodligen tyckt att romanen varit intressantare om det hade kommit som en överraskning istället. Det gör också att man känner sig underskattad som läsare eftersom det känns som att de som skrivit baksidestexten tror att läsaren kommer att bli förvirrad och inte förstå boken om de inte förklarar i förväg.

Handlingen är väldigt koncentrerad och berättas med ett stilsäkert språk. Språket är nog det jag uppskattade mest i romanen, för den är väldigt välskriven. Myra är också en intressant karaktär, men CF känns inte riktigt lika levande. Jag hade nog önskat att han varit lite mer "hotfull", för jag tycker att jag borde ha fått mer känsla av att han var pedofil och sexuella övergrepp hotade Myra, men den känslan fick jag egentligen aldrig. Kanske beror det på att jag redan från början visste lite för mycket.

Sara Villius har tydligen skrivit fler böcker, men jag har aldrig läst något av henne eller ens hört talas om henne. Men jag kan mycket väl tänka mig att läsa mer, eftersom jag gillar hennes sätt att skriva. Ändå tycker jag inte att den här boken var annat än medelmåttig, men jag tror att det beror på att man inte blir överraskad av det som antagligen är avsett som en överraskning. Jag gillar ju romaner som gör att man får tänka till lite och det hade jag fått göra i den här om inte baksidestexten avslöjat för mycket.

Inga kommentarer: