måndag, november 12, 2007

Marrying for money

Marrying for money av Chris Manby köpte jag för att den kom i ett tvåpack tillsammans med The matchbreaker av samma författare. Den handlar om två ganska fattiga engelska systrar, Grace och Charity, som åker till USA för att hitta en rik man att gifta sig med. De träffar flera rika män som kan vara lämpliga kandidater för äktenskap. Och en lämpligt kandidat är inte trädgårdsmästaren, oavsett hur snygg och trevlig han är. De lyckas dessutom göra sig till ovänner med den rika och bortskämda grannen Marcella, som är van att vara den som står i centrum.

Den här romanen är nästan lika ytlig som den förra romanen av samma författare som jag läste. Att ha mycket pengar och rätt märkeskläder verkar vara det absolut viktigaste i livet, även om författaren här gör ett lamt försök att visa att det inte är så. Det är möjligt att det är de flesta unga kvinnors dröm att få tag på en rik man, men det är inget som jag känner igen mig i och det gör sådana här romaner ganska ointressanta för mig.

Fördelen med den är att den är väldigt lättläst och det går därför ganska fort att läsa ut den. Jag tyckte dessutom att den här romanen var lite bättre än den förra eftersom den var en liten aning mindre ytlig. Huvudpersonerna irriterade mig i alla fall inte riktigt lika mycket som i The matchbreaker. Den var naturligtvis ganska förutsägbar, som sådana här romaner ofta är, men den erbjöd en stunds avkoppling där man inte behöver anstränga hjärnan allt för mycket.

Inga kommentarer: