onsdag, september 05, 2007

Rösterna

Rösterna av Christa von Bernuth är en tysk deckare. Den handlar om kriminalkommisarie Mona Seiler, nybliven chef och ensamstående mamma till sonen Lukas. En dag hittas en man mördad på ett ovanligt sätt och Mona Seilers uppgift är att lösa mordet. Detta leder henne till internatskolan Issing, en elitskola för barn till förmögna föräldrar. En av de populäraste lärarna är Michael Danner och under en utflykt som han gör med en grupp favoritelever hittas Danners hustru mördad. Det visar sig att Danner under många år har misshandlat sin fru, men Danner har alibi; ungdomarna intygar att de var tillsammans när brottet begicks. Ytterligare ett mord, på en f d elev på Issing får Mona Seiler att inse att svaret måste sökas på Issing och i en händelse som inträffade för länge sedan. Och det är bråttom, innan mördaren slår till igen.

Detta låter väldigt spännande och intressant, men det tyckte jag inte att det var. Hela idén med en kvinnlig polis, med medföljande problem med bristande respekt från kollegor och dessutom ensamstående mamma med en kriminell f d man känns bara tråkig och uttjatad. Jag fastnade inte heller för någon av de andra karaktärerna, utan hade många gånger svårt att skilja den ena från den andra.

Historien hade kunnat vara spännande om den inte hade varit så förutsägbar. Jag antar att det var tänkt att man skulle bli överraskad av slutet, men det blev jag inte. Inte för att jag hade listat ut det redan, utan för att jag vid det laget hade tappat det mesta av mitt engagemang och bara ville att den skulle ta slut så att jag kunde ge mig på något bättre att läsa.

Dock tror jag att den här romanen skulle göra sig rätt bra som film, så jag rekommenderar inte att ni läser boken, utan vänta istället tills den kommer som film. Det sparar tid och för en gångs skull tror jag faktiskt att filmen kan bli bättre än boken (om den nu kommer som film, men jag googlade lite och fann att filmrättigheterna i alla fall är köpta).

Inga kommentarer: