torsdag, september 13, 2007

Oliver Twist

Jag har nu läst Oliver Twist av Charles Dickens och har faktiskt ingen aning om det var första gången jag läste den eller inte. Jag tror inte att jag har läst den förut, men jag känner så väl till historien att jag inte kan vara helt säker. Fast jag har förstås läst om den och sett många olika filmatiseringar av den, så det är antagligen därför som jag känner till den. Hur som helst så kan jag helt säkert säga att jag aldrig har läst den på engelska, vilket jag gjorde nu eftersom det var en skoluppgift.

För att berätta lite kort om handlingen, som väl de flesta redan känner till, så handlar den om den föräldralöse Oliver Twist, som rymmer till London där han hamnar hos den gamle mannen Fagin som lär upp pojkar till att bli ficktjuvar. Han lär känna en del människor ur samhällets undre skikt, t ex Dodger, Mr Sikes och Nancy, men förblir själv god och ärlig. Saker ur hans förflutna börjar så småningom komma upp i ljuset.

Det första som jag fastnade för i den här romanen var språket, och då speciellt dialogerna. I vanliga fall brukar jag inte gilla när dialogen är skriven på talspråk, men det gör jag när det gäller den här romanen. Dickens har mycket skickligt lyckats ge varje karaktär ett alldeles eget sätt att tala, t ex så att vissa ord alltid stavas på ett visst sätt när en viss person säger det så att man kan föreställa sig hur just den personen uttalar ordet.

Jag gillar också Dickens miljöbeskrivningar. De är väldigt detaljerade och man kan verkligen föreställa sig hur London och landsbygden runt om London såg ut på den tiden. Personbeskrivningarna är bra när det gäller underklassen, t ex Fagin, Dodger och Mr Sikes, för de framställs som ganksa komplexa och intressanta. Karaktärerna ur överklassen, t ex Mr Brownlow och Miss Maylie, är dock ganska stereotypa och tråkliga. I alla fall jag hade väldigt svårt att engagera mig i någon av dem. Oliver Twist själv är den absolut mest ointressanta karaktären i denna roman.

Jag gillar inte heller Dickens sätt att få det att framstå som att godhet och ärlighet är något som är medfött. Oliver Twist är född till fattigdom och umgås med samhällets undre skikt, men han förblir hela tiden gudfruktig, god och ärlig. Detta beror på att han i själva verket är av fin härkomst. Själv håller jag inte med om att arvet är viktigare än miljön, speciellt inte när det gäller karaktärsdrag som ärlighet och godhet.

I början tyckte jag att den här romanen var ganska tråkig och jag hade svårt att engagera mig i Oliver Twists liv eftersom jag tyckte att han var så tråkig, och dessutom visste jag ju redan vad som skulle komma att hända. Det tog förstås bort lite av spänningen med att läsa den. Men romanen blev betydligt intressantare när han kom i kontakt med The Artful Dodger, Fagin och de andra. Så på det stora hela så gillade jag ändå romanen.

Inga kommentarer: