torsdag, september 27, 2007

Lyckans hjul

Efter att ha läst We need to talk about Kevin kände jag att jag behövde läsa något mera lättsamt och valet föll på Lyckans hjul av Kajsa Ingemarsson. Den handlar om tre kvinnor som är grannar, men som egentligen inte känner varandra. Miriam, Nina och Ellinor är alla i olika ålder och i olika stadier i sitt liv. En dag flyttar en mystisk kvinna in i ett hus på gatan och de tre kvinnorna förs samman inför detta "hot". Det visar sig dock att den nya grannen kommer att spela en stor roll i deras liv.

Detta var en väldigt lättsam och lättläst roman, vilket var precis vad jag var ute efter. Men det hände egentligen inte särskilt mycket i den och det som hände var rätt så förutsägbart. Språket var ganska enkelt och slätstruket och i stilen ganska lik hennes andra romaner. Den fungerade alldeles utmärkt som underhållning för stunden, men den har inte gjort något bestående intryck och jag kommer förmodligen att glömma den rätt snart (i själva verket hade jag redan glömt huvudpersonernas namn och fick googla för att kunna skriva namnen när jag skulle skriva detta). Men som sagt, som en lättsam underhållning fungerar den bra.

Inga kommentarer: