torsdag, juni 07, 2012

Livet på Scotland Street 44

Jag har nu läst Livet på Scotland Street 44 av Alexander McCall Smith. Det är den första delen i ytterligare en ny bokserie av McCall Smith och handlar om invånarna på Scotland Street 44 i Edinburgh. Det är en salig blandning av människor med olika intressen och inställning till livet. Där finns Pat, som är inne på sitt andra sabbatsår från universitetet. Hennes rumskompis Bruce är fåfäng och självupptagen. Där bor också Irene som driver sin begåvade femårige son Bertie hårt samt Domenica, en intellektuell dam som vet allt som försiggår i huset.

Den här romanen är egentligen en följetongsroman, ungefär som Dickens verk, som först publicerats som dagliga episoder i tidningen The Scotsman. Det är en form som tilltalar mig mycket, eftersom det alltid händer något och kapitlen är korta. Dessutom har författaren lyckats skapa intressanta karaktärer, även om man inte gillar alla.

Som vanligt med romaner av Alexander McCall Smith så har även denna en filosofisk underton och jag tycker att det funkar bättre i den här än i Filosofiska söndagsklubben. Jag gillade den här romanen och jag kommer absolut att läsa uppföljaren, som författaren utlovar i slutet av denna roman.

Inga kommentarer: