tisdag, maj 29, 2012

Tistelblomman

Jag har läst Tistelblomman av Amanda Hellberg. Den handlar om Maja Grå, som flyttar från Sverige till sin pojkvän Jack, som hyr ett gammalt hus i Skottland. Det verkar vara något mystiskt med huset. Otäcka saker har hänt där och den clairvoyanta Maja upplever en del saker i huset.

Eftersom jag själv inte tror på att man kan ha kontakt med andar och dylikt så har jag lite svårt för den här typen av böcker (filmer med sådan handling funkar mycket bättre). Den här boken kändes dock bitvis lite som en film och jag tyckte inte att den var dålig. Författaren är mycket skicklig på att skapa stämning och boken är bitvis väldigt spännande. Dock tycker jag inte att hon är lika bra på att skapa trovärdiga och engagerande karaktärer.

Jag har inte läst de föregående böckerna om Maja Grå och jag tvivlar på att jag kommer att läsa vare sig dem eller de eventuellt kommande böckerna om henne, även om denna bok faktiskt var helt okej.

Inga kommentarer: