tisdag, juni 26, 2012

Bläckhjärta

Jag har lyssnat på Bläckhjärta av Cornelia Funke. Det är en ungdomsroman som handlar om 12-åriga Meggie som bor med sin pappa Mo. Mo har lärt Meggie att älska böcker och hon önskar ibland att hon fick uppleva äventyr som i hennes böcker. En natt dyker Sotfinger upp och varnar dem för att Capricorn vill ha tag på Mo, som Sotfinger kallar för Trolltunga. De åker till faster Elinor, men lyckas inte gömma sig för den onde Capricorn.

Detta var en helt okej ungdomsroman, fast den lyckades aldrig få mig riktigt fast. Tempot var ibland lite lågt och den var dessutom väldigt förutsägbar (fast kanske inte om man inte läst lika många böcker som jag, vilket man sällan har gjort i den ålder som boken riktar sig till).

Det jag gillar mest med den är hyllningen till böcker. Varje kapitel inleds med ett citat ur andra ungdomsromaner, som Bröderna Lejonhjärta, Den oändliga historien och böckerna om Narnia. Böcker spelar också en stor roll i handlingen och det gillar jag eftersom det förhoppningsvis kan leda till att de som läser denna roman ska bli nyfikna på att även läsa Tom Sawyer, Huckleberry Finn, Peter Pan och Tusen och en natt och de andra romanerna som nämns.

Inga kommentarer: