lördag, januari 30, 2010

Den jag ville ha

Den jag ville ha av Sheila O'Flanagan handlar om Darcy, som en dag får en inbjudan till ett bröllop. Det är hennes f d bästa kompis Nieve som ska gifta sig med Aidan, som en gång var Darcys pojkvän. Darcys och Nieves vänskap tog slut när Nieve stal Aidan från Darcy och med bröllopsinbjudan vill Nieve sluta fred. Men Darcy har inga planer på att förlåta- hon har hämnd i sikte.

Det här är en chic lit-roman om vänskap, svek och verklig kärlek och som sådan är den underhållande. Och som underhållning var den här romanen helt okej. Den var lättläst och jag läste nästan ut den på en natt när jag jobbade. Jag tyckte i och för sig att den var lite för lång och bitvis tjatig och lite tråkig, speciellt för att huvudpersonernas yrkesliv får alldeles för stor betydelse.

Sheila O'Flanagan är en irländsk chic lit-författare så det är förstås svårt att inte jämföra henne med en annan irländsk chic lit-författare, Marian Keyes. Enligt min mening når hon inte upp till Keyes nivå när Keyes är som bäst. Dock tycker jag att Marian Keyes två senaste romaner Anybody out there? och This charming man, inte heller når upp till Keyes nivå. Jämfört med dem är den här romanen ungefär lika bra, men Keyes tidigare romaner är betydligt bättre.

Inga kommentarer: