måndag, januari 18, 2010

Den brinnande flickan

Den brinnande flickan av Mark Billingham handlar om polisen Tom Thorne som hjälper en gammal bekant att utreda ett gammalt brott. För 20 år sedan satte någon eld på en flicka på en internatskola och en man döms för dådet. Carol Chamberlain som var ansvarig för utredningen då, men som nu är pensionerad, har fått meddelanden som tyder på att de har fått tag på fel gärningsman. Deras efterforskningar drar dem in i en värld av organiserad brottslighet.

Som bekant är deckare inte min favoritgenre. Jag har dock läst några deckare som jag har tyckt varit riktigt bra, men detta är inte en av dem. Jag har svårt att engagera mig både historien och huvudpersonerna. Historien är inte särskilt engagerande och om jag hade orkat läsa hela baksidestexten tills organiserad brottslighet nämndes så hade jag aldrig köpt boken. Jag gillar nämligen inte alls böcker eller filmer som handlar om organiserad brottslighet. Jag tycker helt enkelt inte att det är spännande. Det var också ganska mycket våld i boken och det gillar jag inte heller.

Det är väldigt vanligt i deckare att karaktärerna kallas vid efternamn och det stör mig väldigt mycket. I den här boken upplevde jag att det var extremt många efternamn. Karaktärerna var också hopplöst stereotypa och tråkiga. Man får inte veta något om ens huvudpersonens tankar och känslor och man får i stort sett inte veta något alls om hans privatliv. Jag gillade inte alls den här boken och jag kommer nog inte att läsa fler böcker av Mark Billingham.


Inga kommentarer: