fredag, februari 05, 2010

Innan jag dör

Innan jag dör av Jenny Downham handlar om 16-åriga Tessa som är döende i leukemi. Hon tycker att det är så mycket hon inte har hunnit göra i sitt liv så hon skriver en lista över sånt som hon vill göra och uppleva innan hon dör- ligga med en kille, köra bil, bryta mot lagen, prova droger m m. Till sin hjälp har hon sin bästa kompis Zoey.

Den här romanen var enkelt skriven och lättläst och väldigt gripande. Jag var faktiskt lite tveksam till om jag skulle gilla den, eftersom konceptet inte alls kändes nytt och intressant, men trots allt gillade jag den. Relationerna och känslorna känns på något sätt äkta.

Konstigt nog handlar den här romanen lika mycket om livsbejakande som om döden och jag tror att det är det som gör den så bra. Visst grät jag en del när jag läste den, men mitt i all sorg finns också hopp, kärlek och glädje.

Inga kommentarer: