måndag, januari 11, 2010

14 år till salu

14 år till salu av Caroline Engvall har undertiteln En skakande svensk historia och det stämmer ganska bra. Boken är en verklighetsbaserad berättelse om 14-åriga Tessan som en kväll blir våldtagen av en jämnårig kill när hon är på väg hem från stallet. Hon tar på sig skulden för våldtäkten och börjar må allt sämre. När en kompis föreslår att de ska börja sälja sex via nätet för att tjäna pengar tvekar hon inte. Tessan hamnar i en ond cirkel av självförnedring och prostitution och klarar inte att ta sig ur det själv.

Det här är en viktig bok på så vis att den belyser ett verkligt problem i dagens samhälle. Kanske främst för att Tessan är en så "vanlig" tonårstjej. Hon har en bra familj och en trygg uppväxt, hon är duktig i skolan och håller på med hästar på fritiden. På många sätt påminner Tessan om mig själv som yngre. Jag tror att det är viktigt att visa att det inte bara är barn med dåliga uppväxtförhållanden som hamnar i prostitution, utan att det kan hända vem som helst.

Det som är lite tråkigt med boken är att den inte är speciellt bra skriven. Jag har träffat gymnasieelever som skriver bättre än Caroline Engvall. Men detta är trots allt en bok där innehållet är viktigare än formen. Jag kan mycket väl tänka mig att den här boken kan användas i undervisningen på högstadiet och gymnasiet, men kanske är det ännu viktigare att föräldrar och andra vuxna läser den.

Jag gillar inte heller riktigt att vissa stycken är skrivna i kursiv stil och andra inte. Det finns ingen riktigt anledning till det. Dessutom upprepas vissa saker och det känns lite irriterande, liksom att vissa saker inte får någon förklaring. Till exempel förstår jag aldrig varför den man som utnyttjar henne mest följer också dyker upp i Piteå efter att hon har flyttat dit. Det är också vissa saker som inte riktigt stämmer överens. Historien är säkert sann, men dessa frågetecken kan göra att läsaren tvivlar på sanningshalten och det vore ju synd eftersom detta är en sådan viktig bok.

Inga kommentarer: