söndag, januari 10, 2010

Natasha och historien

Natasha och historien av Elena Lappin handlar om Natasha som bor i London med sin man Tim och dottern Erica. Hon är redaktör på en judisk tidskrift, The Nose och när tidningen får en stor summa pengar av en gammal tysk man får hon i uppdrag att ta reda på varför han vill skänka pengarna. När hon börjar rota i hans förflutna upptäcker hon hemligheter som hennes egen mor aldrig velat berätta.

Den här boken är bitvis spännande och man vill verkligen läsa vidare för att få veta vad det är för hemligheter som Hoffman, den f d redaktören Held och hennes mamma har. Men bitvis är den också lite långtråkig och i början hade jag lite svårt att komma in i den.

Boken var också lite rolig på vissa ställen:
'Somliga här kanske anser att Natashas beslut att ägna ett helt nummer av tidskriften åt temat 'Judar och kriminaliet' är en smula oklokt, men då kan jag upplysa er om att problemet är betydligt-betydligt- allvarligare än så. Jag talar om pengar, eller snarare brist på pengar. För att gå rakt på sak', sa han segervisst, 'så har vi gjort slut på hela årsbudgeten.' /.../ 'Tyvärr har Natasha överskridit portobudgeten', fortsatte Sussman, med tolv och trettionio, alltsa en och tjugoen mer än förra månaden. Detta utgör en årlig ökning på närmare åttahundra procent. Trots att jag upprepade gånger har begärt att bli rådfrågad före avsändandet av redaktionell post har så inte skett. Resultatet är- konkurs. Eller fördömt nära en sådan.'

Bitvis var den här romanen ganska bra, men på det stora hela kan jag inte tycka att den var mer än medelmåttig. Den lyckas ju inte vara spännande och intressant rakt igenom och den är inte tillräckligt humoristisk eller välskriven för att jag ska kunna bortse från de tråkigare bitarna.

Inga kommentarer: