fredag, april 03, 2009

Honungsbiets hemliga liv

Honungsbiets hemliga liv av Sue Monk Kidd handlar om Lily Owens, vars mamma dog i en tragisk olyckshändelse när hon var liten och hennes pappa är brutal och känslokall. Lily tyr sig istället till sin svarta nanny Rosaleen och på Lilys fjortonårsdag ger de sig tillsammans av. Bland mammans tillhörigheter har Lily hittat en bild på en svart madonna och ortsnamnet Tiburon. De ger sig av dit och får bo hos tre biodlande systrar vid namn August, June och May.

På romanens baksida står att den handlar om rasoroligheter. I romanens början går Civil Rights Act, d v s den lag som bl a gav svarta rätt att rösta, igenom och Lilys svarta nanny får en del problem på grund av sin hudfärg. Men jag skulle gärna ha velat att romanen handlade mer om detta. Jag upplever inte att den handlar om rasmotsättningar, eftersom i stort sett alla karaktärer utom Lily är svarta. Visst. Lily inser att hon haft fördomar om svarta och trott att de var mindre intelligenta än henne, men jag tycker inte att det är någon vidare revolutionerande upptäckt. Lily blir också förälskad i en svart pojke, men även det tas upp ganska ytligt. Jag hade velat att författaren gått mer på djupet när det gäller rasmotsättningarna.

Istället går författaren mer på djupet när det gäller bin och biodling. Genom att läsa den här romanen har jag lärt mig med om tillverkning av honung än vad jag någonsin velat veta. Det tycker jag dock inte stör eftersom det är ganska väl invävt i handlingen. Något som jag dock tycker stör är det religiösa dravlet. "Kalendersystrarna" har format en egen slags kult kring den svarta madonnan och mycket av romanen handlar om hur Lily hittar sig själv med hjälp av jungru Maria.

Romanens stora förtjänst är att den är lättläst. Den är väl indelad i lagom långa kapitel, som vart och ett börjar med ett litet citat ur någon faktabok om bin, och den går fort att läsa. Jag tycker inte att den är romanen var direkt dålig; den fungerade bra som tidsfördriv. Dock skulle den ha kunnat bli mycket bättre om författaren valt att fördjupa sig lite i t ex svartas rättigheter och/eller kärlekshistorien mellan Lily och Zach.

Inga kommentarer: