måndag, maj 29, 2006

Harhjärta

På sistone har jag inte haft så mycket tid till att läsa, men nu har jag i alla fall tagit mig tid att läsa Harhjärta av Maria Küchen. Den handlar om den unga cancerforskaren Karris. Hon och hennes kollegor arbetar med ett forskningsprojekt, men plötsligt börjar det komma anonyma hotmail till Kattis. Till slut verkar det också som att någon gör allvar av hoten. Den handlar också om den före detta nynazisten Jens som förälskar sig i djurrättsaktivisten Annie. Hon vet ingenting om att han varit nazist och de är på väg att börja ett nytt liv när det förflutna kommer ikapp dem.

Detta är en spännande och intressant historia om människors möten. Jag har tidigare läst en annan roman av Maria Küchen, som jag dock inte alls gillade. Jag hade därför inte särskilt stora förhoppningar om denna roman, men den blev en positiv överraskning. I stort sett sträckläste jag den, för den var svår att lägga ifrån sig.

Språket i romanen var enkelt och den var ganska lättläst. Det som jag mest uppskattade med romanen var att hon på ett bra sätt hade fångat människorna. Det fanns en djup insikt om mänsklig psykologi i Harhjärta och det tycker jag alltid är intressant.

Inga kommentarer: