fredag, maj 12, 2006

Ett annat sätt att vara ung

Ungdomsromanen Ett annat sätt att vara ung av Per Nilsson läste jag för ett grupparbete i skolan. Men jag hade också läst den en gång tidigare, för rätt länge sedan.

Den handlar om 18-åriga Hannah, som har många funderingar om livet. En dag när hon skolkar från skolan träffar hon en gymnasielärare som hon börjar prata med. Hon träffar också Milena och senare också Milenas äldre bror Eldin, som hon blir vän med. Hon träffar också den annorlunda skinnskallen Andreas, som hon också blir vän med. Men det är någon som ringer till henne på nätterna... Någon verkar spela ett spel med henne; ett spel på liv och död, ett spel där slutet redan är bestämt.

Detta är en mycket innehållsrik ungdomsroman, som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att använda i min framtida undervisning. Det finns mängder med teman (kärlek, vänskap, rasism, sex, identitet, livsstil m m) som man kan ta upp till diskussion. Vår uppgift i grupparbetet var att ta upp citat som hade med identitet att göra och ett av de citat som jag fastnade för var 'Jag tror inte på det där', sa hon, 'att man förändras genom människor man möter'. Anledningen till att jag fastnade för det var att jag inte alls håller med (och huvudpersonen Hannah får också erfara att det inte stämmer). Jag tror att man i allra högsta grad förändras och skapar en identitet genom de människor man möter.

Jag tycker att huvudpersonen Hannah är intresant trots att jag känner att jag inte har särskilt mycket gemensamt med henne. Jag tycker inte heller att den av hennes killkompisar som hon slutligen blir kär i är särskilt sympatisk; jag skulle helt säkert ha valt den andre. Men båda är intressanta karaktärer. Min favoritkaraktär är dock Milena. I romanen finns också en dikt om henne som jag gillade:
Milena, Milena
ögon som svarta solar
hår som ett gnistrande vattenfall
rak och stolt som ett träd vid stranden
så nära och ändå så långt borta
som en sång i vinden
som ett mjukt djur
Milena
Jag får stor lust att läsa Per Nilssons ungdomsroman Flickan jag älskar heter Milena som handlar om just henne. Jag tror också att det finns fler romaner om Milena. Även karaktären Anderas förekommer i andra av Per Nilssons romaner, t ex Anarkai som också är läsvärd.

Inga kommentarer: