fredag, april 04, 2014

Askungar

Jag har lyssnat på Askungar av Kristina Ohlsson som ljudbok och tyvärr var uppläsaren Mirja Turestedt inte så bra som jag skulle ha önskat. Hennes röst är inte särskilt behaglig att lyssna på och hon uttalar vissa ord på ett konstigt sätt. Dock läser hon med bra inlevelse.

Den här boken handlar om Fredrika Bergman, Alex Recht och Peder Rydh som utgör en speciell spaningsgrupp inom polisen. En liten flicka försvinner från en x2000-tåg och flickans pappa blir snart misstänkt. Men Fredrika har sina tvivel och det visar sig att hennes aningar var rätt. Förövaren är en helt annan och hans motiv är lika obegripliga som skrämmande för polisen.

Jag är som bekant ingen deckarälskare, men jag tycker oftast att det är helt okej att lyssna på deckare. Denna bok var riktigt bra, trots att den var väldigt förutsägbar och jag räknade snabbt ut gärningsmannens motiv. Trots det ville jag självklart lyssna vidare för att få veta om jag hade rätt (vilket jag hade). Karaktärerna i boken har jag lite svårt för. Alex verkar i och för sig rätt sympatisk, men Fredrika är ganska otillgänglig och jag får egentligen ingen känsla av henne. Och Peder Rydh är en mycket osympatisk mansgris. Dock har alla karaktärer både goda och dåliga sidor och är inte på något sätt stereotypa och det gillar jag.

Miljöbeskrivningarna är också bra och eftersom jag lyssnade på denna strax efter att ha varit i Stockholm så kände jag väl igen mig i miljön. Den här deckaren är bra. Den är inte fantastisk, den är inte överraskande och den är inte psyologiskt djup, men den är bra. Detta är Kristina Ohlssons första roman, men hon har skrivit flera efter denna och jag kommer alldeles säkert att läsa eller lyssna på fler.

Inga kommentarer: