måndag, april 04, 2011

The Other

Jag köpte The Other av David Guterson när jag var i London och jag tilltalades inledningsvis av bokens omslag. Sedan såg jag att den var skriven av författaren till Snow Falling On Cedars och Skogsmadonnan, vilka jag gillade, och efter att ha läst baksidestexten bestämde jag mig för att köpa den.

Den handlar om Neil Countryman och John William Barry som kommer från två helt olika bakgrund, men som blir vänner när de träffas vid ett 800-meterslopp. När de blir äldre följer Neil det konventionella mönstret med college, flickvän och senare fru och barn o s v. Den mycket intelligenta och excentriska John William gör dock ett betydligt mer radikalt livsval när han slutar på college och flyttar ut i skogen. Han är övertygad om att det är det enda sättet att leva utan hyckleri och Neil hjälper honom att försvinna och drar in honom i en härva av hemligheter.

Jag gillade verkligen den här romanen. Den är välskriven och den ger läsaren mycket att tänka på, bland annat en del funderingar om religion eftersom John William är gnostiker: 'Gnosticism is elitist'. /.../In the end, they're like the rest', she said. They think it's only them who have the truth.' Jag vet inte mycket om gnosticismen, men de flesta religioner anser sig ju vara de som sitter inne med sanningen. Följande citat får mig dock att undra om jag inte är lite av en gnostiker, för min föreställning om gud, om h*n finns, är ungefär som i följande citat:
She said that, to her, Gnostics sounded crazy. If the Gnostics thought God-if there was a God- was like a big, malicious prison warden, that was 'at least as crazy', she said, 'as all the other religions put together'.

Jag fick också lära mig ett nytt ord, paraskavedekatriafobia, vilket betyder fobi för fredagen den trettonde.

Jag gillar också observationerna om det amerikanska samhället: An argument ensued about abundance, leisure, work, nature, and what a second girl kept calling 'the American way'. When I asked her what she meant by 'the American way', she said, 'Basically, the destruction og everything- the world, your happiness, your soul, everything. The complete package. Evil and war. That's who we are, Mr Countryman.'

En annan, mycket träffande, beskrivning av det amerikanska (eller kanske det västerländska) samhället och som nog stämmer in på både mig själv och de flesta andra: You're a loyal citizen of hamburger world.

Inga kommentarer: