lördag, februari 26, 2011

Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

Jag hittade Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon på Alla Hjärtans Dag-rea och tyckte att den kunde passa mig. Den handlar om Londontjejen Rachel som just gjort slut med sin gifte pojkvän och sagt upp sig från jobbet. Då ärver hon oväntat sin mosters gamla hus på landet med tillhörande hundstall. Hon är ingen hundmänniska och har ingen tanke på att behålla hundstallet, men åker dit för att rensa upp i mosterns hus och upptäcker att starka band kan skapas under hundpromenaderna.

Detta är förstås ingen roman som bjuder på några större överraskningar, men den är faktiskt riktigt bra för att vara chic lit. Kanske beror det till stor del på hundarna, som även de är karaktärer i romanen, inte bara bifigurer. Jag fastnar speciellt för Gem, border collien som Rachel ärver, men basseten Bertie och labradorvalpen Toffee känns också som riktiga personligheter.

Det märks att författaren tycker om hundar, men tyvärr är det några faktafel som retar mig lite grann, t ex att kungspudel skulle vara en av fyra varianter av pudel (det heter inte kungspudel, utan storpudel). Det kan vara en översättningsmiss, men förtar ändå en del av helhetsintrycket. Men hur som helst är detta en lättsam och lättläst roman som passar att läsa uppkrupen i soffan under en filt med en kopp gott te.

2 kommentarer:

Rachel sa...

Hey! Skulle du kunna ge ett betyg till boken? Hur mycket gillade du den?

Jag har precis läst vad du skrev om "mina hemligheter", jag håller med! Har läst "remember me?" och tyckte att den var bra men "mina hemligheter" är bättre!

Har du läst "where the rainbows end"? Den var en av de bästa böcker jag har läst!

Tack för alla tips jag får härifrån!

Vickan sa...

Kul att du fått tips från min blog!

Jag skulle nog ge den här boken en stark 3:a.

Jag har inte läst Where rainbows end, men tack för tipset. Den verkar riktigt bra, ska läsa den när jag läst alla de böcker som väntar på att bli lästa.