måndag, februari 14, 2011

I morgon när kriget kom

Jag har länge, ända sedan jag läste engelska och först hörde talas om den, velat läsa ungdomsromanen I morgon när kriget kom av John Marsden. Så när jag hittade den som talbok på biblioteket tvekade jag inte. Den kändes helt perfekt att lyssna på medan jag jobbar och det var den också.

Den handlar om ungdomarna Ellie, Corrie, Kevin, Lee, Fiona, Robin och Homer som ger sig ut på en campingtur i den australiska vildmarken och när de kommer tillbaka upptäcker de att landet blivit invaderat. Soldater håller deras föräldrar och de flesta andra i staden fångna och ungdomarna ger sig ut i bushen igen för att undkomma att bli tillfångatagna de också.

Detta är en väldigt spännande ungdomsroman, med sympatiska karaktärer och en trovärdig handling. Främst tycker jag att författaren har lyckats med att levandegöra karaktärerna, men miljöbeskrivningarna är också mycket bra. Den här romanen är den första delen i en serie på sju böcker och jag är definitivt sugen på att läsa även de andra böckerna i serien för att få veta hur det ska gå för ungdomarna.

Inga kommentarer: